Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:52:11 GMT

استان های خراسان با کمبود ۶ هزار امام جماعت مواجهند

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۶۴۰۸

استان های خراسان با کمبود ۶ هزار امام جماعت مواجهند

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان روز شنبه به خبرنگاران گفت: ۹ هزار و ۵۰۸ مسجد در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی وجود دارد در حالی که سه هزار و ۳۶۳ مسجد از این تعداد امام جماعت دارند. 

حجت الاسلام محمد وفایی با بیان اینکه ۶ هزار و ۴۹۰ مسجد در استان خراسان رضوی وجود دارد افزود: ۲ هزار و ۹۳۵ مسجد از این تعداد دارای امام جماعت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در استان خراسان شمالی هم هزار و ۵۹ مسجد با ۲۱۹ امام جماعت و در خراسان جنوبی نیز هزار و ۹۵۹ مسجد با ۱۶۳ امام جماعت وجود دارند.

وی با بیان اینکه برای مساجد روستاهای بیش از ۲۰۰ خانوار امام جماعت می فرستیم گفت: کار امام جماعت باید رسیدگی به امور مسجد و محل باشد.

حجت الاسلام وفایی با اشاره به اهمیت برگزاری نماز در مساجد افزود: در سال ۹۲ نماز صبح در کمتر از ۳۰۰ مسجد شهر مشهد اقامه می شد که این تعداد اکنون به ۵۰۰ مسجد رسیده است. 

وی اظهار داشت: طرح سلام بر امام و زیارت روز چهارشنبه امین الله نیز از مساجد مشهد شروع شد و اکنون در پنج هزار مسجد کشور فراگیر شده است.

وی گفت: برنامه های مختلفی هم برای جذب جوانان داریم که از جمله آنها بها دادن بیشتر به جوانان و حضور آنان در جمع هیات امنای مساجد است.

حجت الاسلام وفایی افزود: یکی از برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد تقویت و توسعه مساجد الگویی است. مساجد الگو مساجدی هستند که در امور مختلف محله خود دغدغه دارند و پیگیر آنها هستند.

وی اظهار داشت: هم اکنون مساجدی داریم که در زمینه کارآفرینی، ایجاد اشتغال و کاهش آسیبهای اجتماعی محله خود فعالیت می کنند. مساجد الگو درمانگر دردهای اجتماعی مردم هستند.

وی گفت: مساجد باید فعالانه وارد عرصه تحقق تمدن نوین اسلامی شوند. این امر میسر نمی شود مگر اینکه مردم همواره همراه با ولی امر مسلمین در پایگاه عمل به دین و قرآن به تحقق ساختارهای خرد و کلان نظام اسلامی بپردازند.

 ۷۵۰۷/۶۰۵۳

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۶۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیر حوزه‌های علمیه کشور: مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • بنیاد هدایت توفیقات مساجد را روایت می‌کند
  • قرارگاه ملی مسجد باید بر تقویت ساختار مردمی اداره مساجد همت گمارد 
  • مسجد کانون تمدن اسلامی است
  • تخصیص اعتبار برای مرمت مساجد تاریخی «چهلستون» و «یری پایین» زنجان
  • برای ترمیم زخم‌های کهنه وارد شده بر پیکر مساجد، به اراده جمعی نیاز داریم
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • درگذشت امام جماعت مسجدی در اندونزی هنگام نماز صبح+ فیلم
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله